Samarbejdet med 4. klasse

Læsevenner er et koncept, hvor 4. klasse læser historier for børnehavebørnene i små grupper. Dette skaber for børnehavebørnene et bekendtskab til de ældre børn på skolen, og med gode relationer til følge. Børnehavebørnene svømmer også med 4. klasse henover en periode på 6 til 10 uger.

4. klasse bliver hjælpeklassen for børnehavens kommende skolebørn. Derfor er dette bekendtskab vigtigt, især for børn som ingen anden relation har til skolen. Vores tidligere børnehavebørn, som netop er startet i 0. klasse, har vi set lege og spille stikbold med deres hjælpeklasse, og dette bekræfter os kun i at vores samarbejde med 4. klasse er vigtigt og meget givende, både for vores børnehavebørn, og 4. klasse, som viser omsorg overfor de nye små. Dette er forhåbentligt med til at skabe en god skolegang og et trygt miljø for alle parter.

Lærerne for 4. klasse, fortæller således om samarbejdet: ”4. klasse har igennem skoleåret haft et læsesamarbejde med skolegruppen i børnehaven, hvor de en dag om ugen kom på besøg på skolen.

4. klasse har været delt i grupper, hvor de har haft hver deres læseven/læsevenner. Klassen har lånt bøger, som de har læst højt fra, samt snakket og fortalt ud fra billedbøger.  4. klasse så frem til disse timer, hvor de fik muligheden for at være de ”store”, dem der kunne lære fra sig, være omsorgspersoner og dem der vidste noget om skolen, som de kunne formidle til de kommende skolebørn. De har udvist stor ansvarsbevidsthed og omsorg overfor de ”små”.

I samme skoleår har 4. klasse og børnehavegruppen haft timer, hvor de sammen, har været i svømmehallen. Nogle af timerne har vi brugt hver for sig, hvor børnehavebørnene har været i det lille bassin, mens 4. klasse er blevet i det store bassin. I slutningen af alle timer har vi haft et fælles frikvarter, hvor alle børn har leget sammen. Oftest har store og små børn fundet sammen. Vi har haft timer, hvor alle børnene har været sammen hele timen. Både store og små børn har nydt timerne, og vi har set masser af glæde og ansvar overfor hinanden. Derudover bliver børnehavebørnene fortrolige ved at være i svømmehallen.

Vi oplever, at både små og store børn er glade for samarbejdet. De store er stolte og føler ansvar og omsorg, mens de små er glade og ”ser op til” de store.”Samarbejdet med 4. klasse